کارشناس ارشد رسانه گفت: امروز سازمان رفتاري نظامسلطه در حوزه رسانهها به کمک فيکنيوزها به دنبال مشغولسازي مخاطب است تا دستاورد جريان مقاومت را تغيير دهد و نگاه مخاطب را منحرف کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني«رهياب»؛ عليرضا داوودي در نشست زنده پيرامون نقش رسانههاي نظام سلطه در پيشبرد اهداف استکبار اظهار کرد: رسانههاي نظام سلطه بر دوپايه نظام استعماري و نظام استکباري تقسيمبندي ميشوند و مخاطب نبايد همه رسانههاي بيگانه را به يک چشم نگاه کند مثلاً تفاوت العربيه و فاکسنيوز را فقط در زبان عربي يا انگليسي ندانيم بلکه پشتوانه اين رسانههاست که قواره و شرايط را رقم ميزند.
وي با اشاره به اينکه مدلهاي استکباري و استعماري، دو لبه يک قيچي هستند، افزود: بهصورت سنتي زماني که صحبت از استعمار ميشود، قاعدتاً انگلستان به ذهن مخاطب متواتر ميشود و زماني که صحبت از استکبار ميشود، طبيعتاً آمريکا مقدم بر همه کشورها خواهد بود، زماني که ترکيب استعمار و استکبار را در کنار يکديگر قرار ميدهيم، ماحصل آن رسانههايي است که هدف آنها تسلط ميداني بر همه دنيايي است که استعمارگران و استکبارگران گمان ميکنند از آن خودشان است. فرمول استعمار و مدل استکبار، ايدئولوژي نرم عملياتي و ديگري ميدان جغرافيايي در کشورهاي هدف را قطع ميکند و اين قطع کردن باهدف اتصال يکي از اين لبهها به دنيايي است که براي خودشان تعريف کردهاند.
اين کارشناس ارشد رسانه و علومشناختي در ادامه گفت: زماني که صحبت از رسانههاي لندننشين يا نيويورک نشين ميشود ميبايست دقت داشت که اين رسانهها دنبالههاي استعماري و استکباري يا خاصيت تيزکنندگي لبه قيچي را دارند و يا پوشاننده آثار برش يا برندگي هستند.
داوودي بيان کرد: محور رسانهاي مدل عربي نيز در جهت همان مدل استعماري - استکباري است، زماني که صحبت از رسانه و مخاطب ميشود بنا بر جنس پيام، محيطي که پيام در آن شکل ميگيرد، برنامههاي متنوع، نتايج متفاوتي را خواهيم ديد و در نهايت به اين جمعبندي ميرسيم که اگر به دنبال اقداماتي در حوزه آفند متقابل يا پدافند هستيم بايد از سياست اين رسانهها باخبر باشيم.
وي بيان کرد: در فضاي رسانهاي امروز در مواجهه با اين نظام استکباري و استعماري، عدم درک اين تفاوتها، رسانههاي ما حتي رسانه ملي را دچار مشکل کرده چرا که دانش محور و انديشه محور و عملياتي محور به اين موضوعات نگاه نشده است.
کارشناس ارشد رسانه و علومشناختي رسانههايي همانند بيبيسي، يورونيوز، اينترنشنال و منوتو در حوزه نظام استعماري نشأتگرفته از نظام انگليسي دانست و گفت: مرز و سياست رسانههاي استکباري و استعماري به يکديگر نزديک اما برقراري مکانيزم رسانه کاملاً متفاوت است مثلاً رسانههاي آمريکايي پايه مثل صداي امريکا، راديو فردا، راديو اسرائيل، سيانان و فاکسنيوز رسانههايي هستند که در حوزه پايه آمريکايي وارد درگيري با مخاطب ميشوند.
وي افزود: نظام رفتار رسانههاي امريکايي زاويهدار و بعضاً بدون رعايت آن ظرافتهايي که نسبت به محيط مخاطب در واقع مدنظر قرار ميگيرد اما رسانههاي استعماري معمولاً صبورترند با يک رفتار حرفهايتر به مسائل نگاه ميکنند.
داوودي با اشاره به اينکه مدل مواجه استعمار و استکبار با ايران، از حالت بهتنهايي به حالت ترکيبي و دورهمي تغيير پيدا کرده است، گفت: امروزه شبکه تلويزيوني بيبيسي از انگلستان بدون وياي و راديو فردا از آمريکا بدون الجزيره و العربيه از سمت محور عربي و بدون کان ۱۲ و شبکه ۲ رژيم صهيونيست نميتوانند يک اقدام را انجام بدهند مگر اين که در کنار يکديگر بتوانند اتفاقي را حاصل کنند، بنابراين ميتوان گفت تغييراتي در رويکرد و مدل رخداده است.
وي ادامه داد: مدل اول، مدل تعريف و نظامبندي از نظام قدرت در عرصه بينالملل با ابزاري به نام رسانه کاملاً تغيير کرده است، اين تغيير در ابتدا به منزله قدرت ما تلقي نميشود؛ بلکه به منزله افزايش ميزان ضعف در مديريت عملياتي آنها اتفاق ميافتد چرا که رسانه منبعث از دو مجموعه جدي وزارتخارجه کشورها و مجموعه دستگاهها و سرويسهاي امنيتي است، بنابراين بهتبع در آنها نيز نوعي کاهش در وزن را شاهد هستيم.
اين كارشناس ارشد رسانه و علومشناختي با بيان اينكه افت قدرت در سازههاي مختلف قطعاً بر ابزار تسلطي اين كشورها اثرگذار خواهد بود، افزود: بريتانياي كبير تبديل به انگليس و ايالت متحدهاي كه جنگ جهاني، جنگ ستارگان، نظم نوين جهاني را اداره ميكرد، تبديل به آمريكا شده و بسيار افت كرده است.
وي اضافه کرد: اگر از بعدي ديگر به اين موضوع بنگريم خواهيم ديد ايران زمان پهلوي شده است جمهوري اسلامي ايران، کشوري که نميتوانست خودش را اداره کند، کيلومترها آنطرفتر ميتواند اعمال قدرت داشته باشد، بنابراين کاهش آن قدرت و افزايش اين توانمندي، اساساً مدل را عوض کرده است و در سير اين جريانات رسانهها صرفاً حامل پيام نميشوند؛ بلکه در نزد قدرتهاي کاهنده، ابزار راديکالسازي ميدان در کشور هدف ميشوند؛ بنابراين نوع مواجه ما نيز نميتواند همانند قبل باشد، همانطور که در نظام بينالملل مجبور به حرکت راديکالي هستيم، قاعدتاً اگر از مدل اقدام راديکالي در مواجه با فضاي ترسيم شده استفاده نکنيم، دچار مشکل خواهيم شد.
داوودي با اشاره به خروجيهاي رسانه استعماري تصريح کرد: ما در اين رسانهها با خروجي آلفا و بتا مواجه هستيم چند روز پيش در يکي از دانشگاههاي تهران حرکتي صورت گرفت که استاندارد ضدانقلاب را براي محصور و محدود کردن مخاطب ارتقا داد.
اين کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: رسانههاي استکباري با ۱۲ مکانيزم رفتارسازي عليه انقلاب اسلامي فعاليت دارند مثلاً در مسئله محورها و جبهه مقاومت، مفاهيمي چون اراده، هويت و ماهيت عنوان ميشود که رسانههاي استعماري و استکباري اين مفاهيم را با پيامسازي اينطور معنا ميکنند که معناي اوليهاش آلارم، انتظار و ضرورت است و سپس با اين استدلال عليه انقلاب اسلامي وارد کارزار رسانهاي ميشوند و اراده را با نياز، هويت را با انتظارات و ماهيت را با ضرورتها به يکديگر گره ميزنند و زماني که اينها در محور پيام منطبق ميشوند، اين رسانهها دراختيارگيري ذهن مخاطب به توانمندي ميرسند.
داوودي گفت: بنابراين مهمترين نکته اين است که دقت داشته باشيم در چه فضايي فعاليت رسانهاي انجام ميشود.
وي ادامه داد: صحبت از مقاومت، بيان از هويت و ماهيت جبههاي است که توانسته وضعيت دنيا را هم در حوزه نظري و هم در حوزه عملي از تعاريفي که بر اساس قدرت و زور جريانات غربي، استعماري و استکباري نشأت ميگرفت جدا کرده و فصل جديدي در مسئله بلوکبنديها و جبههبنديهاي دنيا ايجاد کند.
داوودي ادامه داد: ازاينرو بايد توجه باشيم رسانه تراز جبهه مقاومت نبايد فقط رژيم صهيونيستي را دشمن بداند. تمام رينگها و محيطهايي را که در هر نوع و ساحتي به رژيم صهيونيستي کمک ميکنند هم بايد دشمن بداند و به اين دشمني در همه حوزهها و ساحات معتقد باشد و برايش برنامهريزي داشته باشد. پس درعينحال که رژيم صهيونيستي را دشمن ميداند، نبايد از ساير رينگها و حوزههاي ثانويه نيز غافل شود.
اين کارشناس عنوان کرد: بايد دقت داشت که رفتار رسانهاي در محور مقاومت بههيچوجه پروژهاي نيست بلکه يک فرآيند طولانيمدت خستگيناپذير است. پس بهروز کردن قواعد دانشي و تجربهاي و قواعد روش، منش، بينش و نگرش صحيح در محور مقاومت کمک ميکند که در محور مقاومت شاهد رسانههاي دستاول باشيم. نه رسانههاي تابعهشده شده، نه رسانههاي دستدوم به بعد، و نه رسانههايي که قدرت روايتگري را از دست دادهاند و امکان ايجاد قرائتهاي متناسب با محور مقاومت را ندارند.
وي ادامه داد: امروز سازمان رفتاري نظام سلطه در حوزه رسانهها به کمک فيکنيوزها به دنبال مشغول سازي مخاطب است، پرداختن بهاتفاق دانشگاه آزاد براي اين بود که افکار عمومي را از موارد مختلف منحرف و بهموقع ضربه خود را وارد کند.
داوودي افزود: در يکسال و يک ماه گذشته بعد از عمليات طوفان و عمليات وعده صادق ۱ و ۲، رسانههاي ما در داخل چه کاري براي تبيين اين موفقيت کردند؟ بايد دقت داشته باشيم ما وارد جنگي تمامعيار با رژيم صهيونيستي و آمريکا شدهايم و بايد يادآوري کرد با عمليات طوفانالاقصي، رژيم صهيونيستي فلج شد و خساراتي که جبهه مقاومت به رژيم صهيونيستي زد در طول تاريخ اين رژيم بينظير است، حال اين سؤال پيش ميآيد رسانههاي داخلي چه ميزان از اين پيروزي موفقيتآميز و اسقاط اسرائيل را رسانهاي کردند.
وي بيان کرد: زماني که داعش وارد سوريه شد، همه دنيا خواستار عزل بشار اسد شدند اما ايران تنها کشوري بود که اعلام کرد بشار بايد بماند، آن روزها همه دنيا گفتند داعش عليالدوام است اما حاجقاسم سليماني اعلام کرد داعش رفتني است، داعش رفت و مقاومت ماند اما بزرگترين کاري که نظام سلطه با همراهي رسانههاي نفوذي و فيکنيوزها انجام داد اين بود که با اختفاي اطلاعات، دستاورد جريان مقاومت را تغيير داد و به واسطه خودمان عليه خودمان نگاه مخاطب را منحرف کرد.
اين کارشناس رسانه اضافه کرد: براي همين اگر بخواهيم با نظام سلطه مواجه شويم بايد بر نقاط ضعف، آسيبها اشراف داشته باشيم تا در داخل درگير انتخابات آمريکا، دانشگاه آزاد و انواع اين موضوعاتي که ما را از اصل دور ميکند، نباشيم. دشمن به دنبال اين بازيهاست تا متوجه ضريب خسارت و نابودياش نشويم و بدين مسئله که رهبر انقلاب فرمودند: اسرائيل ۲۵ سال آينده را نخواهد ديد و اکنون اين مسئله تسريع شده است.